fredag 21. januar 2011

Gressenkens tanker

Helg igjen da. De første dagene som gressenke er over. Jeg har fått noen få livstegn fra mannen, flyturen gikk fint. Han koste seg med shopping og sightseeing i Singapore i går, før han mønstret på Cosl Pioneer i dag. De ligger 7 timer foran oss. Jeg regner med han får en spennende seilas med mange nye opplevelser, nye kollegaer og nye arbeidsoppgaver på sette seg inn i. 5 uker er lenge, men vips så er de sikkert over også. Regner med de går raskere for han eller for meg. Spørs om det ikke blir noen klage innlegg ettervert..hehe. heldigvis har jeg familie og venner som trår til når det trengs :)


Jeg merker det blir litt enklere å være alene med barna, ettervert som de blir eldre. Noen dager er gode, mens andre er skikkelig ille. Det er vel ingen som har sagt at 3 barn under 6 år skal være enkelt heller ;) Stikkord nummer en er rutiner, rutiner og rutiner. Da går alt så mye enklere. For noen uker siden var det skikkelig ille her i heimen, med testing av grenser, misnøye og daglige utbrudd på voksne og barn.(For mye utskeielser i juleferien kanskje)


Etter aktiv jobbing med å være konsekvente, bestemte og rolige i snakkemåte og oppførsel føler jeg at vi er på riktig spor igjen. Som pedagog vet jeg jo hva som er "riktig" og hva jeg ikke burde gjøre kanskje, men man blir litt blind for sine egne. Det har blitt mye "brannslukking" for husfredens skyld, men det går jo ikke i lengden. Etter et par dager , der jeg må vise hvem som er "sjefen", er vi mer på nett igjen. Utbrudd blir det nok flere av, spesielt når man blir helt alene om omsorgen en periode. Man klarer vel ikke alltid å være perfekt å gjøre det riktige. Ofte hjelper det å tenke over talemåten sin, i ukesvis har vi terpet på treåringen om at han må høre etter!!
Det funket jo ikke, men så spør jeg han om "hva var det jeg sa? Da hører jeg jo meget godt at han har fått med seg beskjeden likevel.

Jeg har 3 flotte, flinke barn, men hvem blir ikke lei noen ganger. Ikke rart heller at noen dager er kaotiske. Når vi er hjemme, er vi oppå hverandre hele tiden. Vi har delt soverom nå i over 4 mnd, ikke bare barna som gleder seg til eget rom. Om de for sove på eget rom, når den tid kommer skal bli spennende å se. Denne samsovingen har nok mye positivt i seg også.


Nok om oppdragelse. Det nye for året er også at jeg skal sette av tid til "egen tid"! Hva er det liksom? Nå har alt dreid seg om barna i over 5 år. Graviditet, våken netter, amming, you name it. Når jeg ser tilbake er alt bare som en lang amme tåke. Jeg lurer på når hodet skal begynne å fungere igjen eller om skaden er kronisk. Jeg har iallefall et mål for 2011, det er egenpleie! Nå har jeg latt alt skrante, så mye som det kan. Nå må det spises sunnere og beveges mer, det er helt sikkert. Så motivasjon og viljestyrke kom til meg, det er nemlig ikke enkelt å skulle legge om vaner og tenke mere på seg selv. Bare barna og andre rundt meg har det bra, er det ikke så viktig med meg liksom. Men så skal jeg da prøve å gi noe til meg selv også. Jeg vil jo at barna skal ha en frisk og aktiv mamma også, det er best å komme seg opp fra sofaen ja ;)
Når gressenke perioden er over for denne gangen tar jeg et stor skritt mot målet mot egen tid og pleie. Nemlig jente tur til København! Det skal shoppes, nytes god mat og drikke og ikke minst sove uten oppvåkninger hver time om natten! Det skal bli himmelsk!
Men først er det helg, den skal nytes sammen med barna. Ikke noe stress, gå lenge i pysjen, gjøre det barna vil og kose oss med god mat og litt godteri(det er lov på helg!) Vi begynner med sushi til middag, det liker iallefall mor!

Aller først tid sammen med ettåringen, før vi henter de andre i barnehagen.


God helg til alle sammen!

3 kommentarer:

  1. selv om jeg ikke er gressenke, må jeg si jeg kjenner meg igjen .... har en mann som alltid har jobbet mye, for at jeg skal kunne være hjemme med ungene. Følte jeg "svømte under vann" de første 5-6 årene med barn - var bare oppe og snappa luft av og til... Etterhvert som ungene ble større, følte jeg at jeg fikk hodet mer og mere over vann - nå har jeg 4 på skolen og bare to igjen hjemme (bare en til neste år) - så da må jeg nok ut i arbeidslivet igjen ....
    MEN jeg kommer aldri til å angre på disse årne hjemme!!!!

    SvarSlett
  2. Hei fra meg! Når Ken kommer hjem skal jeg dra deg med på tirsdagstrening! Håper du får en fin helg! Må møtes snart!:)

    SvarSlett
  3. Flink du er snuppa =)

    SvarSlett