søndag 2. januar 2011

Ny spisestue

På selveste nyttårsaften bestemte jeg meg endelig for å gå for denne spisestuen som jeg har funnet på Finn. Valgets kvaler var om jeg skulle ha en ny spisestue i moderne stil eller gå for denne som nesten er antikk. Ikke har vi lagringsplass heller, det er fullt i alle rom i kjeller og uthus. Jeg er vokst opp med en lignende spisestue, eldre men ikke så mye utskjæringer, jeg elsker den. Denne oser kvalitet og er helt unik. Det finnes ikke slike møbler i dag. Min nåværende spisestue er stolene nesten utslitte etter bare 5 år. Jeg tok kontakt med selger , med en tanke om at den sikkert er solgt, den hadde ligget noen uker på nettet. Men det var den ikke :) Da måtte jeg skikkelig tenke meg om, godsnakke litt med mannen, vise den til familie og venner å få alles mening. Litt mail frem og tilbake med selger, og på nyttårsaften bestemte jeg meg etter at både foreldrene mine og Kenneth sa jeg måtte gå for den ;) Den koster 20 000 kroner, mye penger, men slett ikke mye penger for et slikt kunstverk!





Bildene og teksten under er fra finn.no

Møblementet er håndlaget av massiv eik i Louis XVI-stil, trolig på 1930-tallet, og kommer fra en herregård i Belgia. Der er nydelige utskjæringer på skjenk, stoler og bord.
I plate på skjenk og bord er der parkettinnlegg. Det består av:
* Bord 110x180 cm med innebygd meget smart uttrekksplate på 75 cm i hver ende ,
jf bilde. Du benker 14-16 personer rundt dette bordet med begge uttrekksplatene ute.
* 8 stoler med velourtrekk
* Skjenk ca 235 cm lang, m 4 dører. I hvert sideskap er der 3 skuffer.
 Hylle i midtseksjon kan heves eller senkes på en smart stige.
Dette er virkelig et praktmøbel. Se de nydelige utskjæringene!

6 kommentarer:

  1. Sukk.....
    Kjempefin!
    Og 8 likedanne stoler! *Drøm*!

    SvarSlett
  2. Kjempeflott spisestue!!
    Gleder meg til å følge bloggen din vidre!
    Vi er i ferd med å ta fatt på et oppussingsprosjekt bygget i 1929, så jeg suger til meg all innspirasjon jeg kan få i bloggverden ;)

    Lykke til vidre!!
    Karina

    SvarSlett
  3. Den var skikkelig fin, så stas med noko som ingen andre har. Har kikka i bloggen din og dokke har mange jern i ilden ser eg. Huset vert kjempekoseleg i tillegg til at det ligg vakkert til. Fine born og flott blogg :-) Godt nytt år.

    SvarSlett
  4. Kjempe lekker spisestue...
    Jeg bor litt lenger inn i fjorden, mer bestemt i Eidsbygda. Har pusset opp, holder på, blir vel egentlig aldri ferdig, men elsker hvert eneste malingsstrøk og forandring vi måtte finne på.
    Morro å se hva dere gjør med huset. Det ble iallefall mye finere med de nye vinduene, godt valg...
    Lykketil videre, skal følge med.
    Godt nyttår:)

    SvarSlett
  5. koselig dikt på siden av bloggen her - er det du som har dikta? Er nettop slik det er!
    Fin blogg - legger meg til som følger, jeg

    SvarSlett
  6. Tusen takk for positiv respons ;) Tusen takk til Nina som linket bloggen min i bloggen sin. Skal si jeg har økt antall lesere i dag! Super kjekt med kommentarer, håper noen av dere som har vært innom fortsetter med det;)

    SvarSlett