søndag 13. februar 2011

Hjemmelaget Nugatti

Både på denne bloggen og  diverse lavkarbo sider har jeg kommet over oppskrift på hjemmelaget sjokolade pålegg.
Sjokolade pålegget, Nugatti er min dårlige samvittighet. Jeg elsker Nugatti på brødskiva og har fått det siden jeg var liten. Jeg har heller ikke hatt samvittighet til å nekte barna mine det, siden jeg spiser det selv. Håvard er den som spiser mest av det for tiden, Hanna litt innimellom. Heine har selvsagt ikke smakt enda. Avtalen med Håvard er at når boksen er tom, så er det tomt. Siden jeg ikke spiser det lenger, håper jeg at hele familien kan stoppe. Vi aner jo nesten ikke hva vi har i oss, bare masse sukker og herdet fett. Ikke så mye kakao og nøtter som en skulle tro. Vel da er vel dette hjemmelagede verdt et forsøk tenkte jeg. Håvard var prøvekaninen i dag, men mor og far følgende etter. Vel, hva skal jeg si, det smaker liksom sunt. Sjokolade smaken er der, og nøtte smaken, men så var det dette sukkeret da ;) For de som liker godt mørk sjokolade er det sikkert en vinner, jeg likte det helt greit, men veien til Nugatti er laaaang! Håvard fikk ikke noen informasjon om det nye pålegget i dag og spiste i den tro at det var Nugatti. Stakkars liten, usikker spiste han seg gjennom brødskiven, men det lyste skepsis lang vei. Hva er det med denne nugattien her da? Frokosten var glemt når han satt seg til kvelds, men etter første bit kom det kontant at, denne sjokkoen liker jeg ikke mamma! Så nå er jeg spent på om når han spør etter sjokko igjen ;) Heine som ikke har fått smaken på Nugatti har vel større sjanse for å like dette. Hanna er kresen og nektet å smake ;)
Men hva om en putter i lysere sjokolade istedet for 70 % sjokoladen, da er den vel ikke like sunn, men fortsatt sunnere enn Nugatti og kanskje noe søtningsmiddel! Eller hva?
Jeg har 2 glass i kjøleskapet, vet ikke hvor lenge det holder seg, men noe sier meg at det ikke blir oppspist.
 Rop ut, de av mine nærmeste som vil ha et glass for å prøve ;)

Her er oppskriften jeg prøvde:
Hjemmelaget sjokoladepålegg med nøtter
Jo mørkere sjokolade, jo flere antioksidanter.

50-75 g hasselnøtter eller mandler
100 g 70% sjokolade
1 dl fløte
1 dl helmelk
1 ts hjemmelaget vaniljesukker eller skrap en vaniljestang
125 g usaltet smør
 
Slik gjør dere: Ha nøttene i en matprosessor eller bruk en stavmikser, og kjør dem til det blir finmalte, nesten smøraktig. Ha fløte, melk og sjokolade i små
terninger i en kjele, og varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Når sjokoladen er smeltet, tilsetter dere smøret i små klumper. Pisk det godt inn i sjokolademassen. Rør deretter forsiktig inn nøtteblandingen og vaniljesukkeret. Smak eventuelt til med litt salt. Hell sjokoladepålegget på et glass. Avkjøl og sett det i kjøleskapet. Holder seg en uke, men blir nok spist opp før den tid.

2 kommentarer: