mandag 20. juni 2011

Dag 10 - Junibacken og Skansen i dag

I dag har vi hatt et kjempefin dag. Junibacken med alle historiene fra Astrid Lindgren, og andre som Mumi, Albert Åberg, Katten Findus, mamma Mø osv. Det var mange små koselige hus, man kunne gå inn i. Veldig kjekt museum for barna, men veldig trangt om plassen. Det er fortsatt lavsesong , jeg tør ikke tenke på hvordan det er der en dag i juli. Jeg må si jeg storkoste meg også, jeg elsker historiene til Astrid Lindgren og er vokst opp med de. Jeg prøver så godt jeg kan å få Hanna og Håvard til å se de ulike filmene også, og lese noen bøker. Pippi og Emil kjenner de godt, Madicken er årets hit. De har sett filmene mange ganger allerede i ferien. De har sett litt av Lotta i Bråkmakergata og litt av Oss i Bakkebygrenda, nok til å kjenne igjen litt av historiene og personene. Ronja Røverdatter har de hørt mye om og sett litt, men jeg synes den filmen er for litt eldre barn, det samme med Brødrene Løvehjerte. Det var en del om Brødrene Løvehjerte på Junibacken i dag. Per Pusling har vi enda ikke sett, og heller ikke min barndomsfavoritt Rasmus på Loffen og Vi på Saltkråkan. Men mere skal det bli, i dag var vel bare en smakebit av hva som venter oss i Vimmerby og Astrid Lindgrens Verden! Gjett om mor gleder seg! Ja, for jeg må vel innrømme at det er jeg som har mest lyst dit. Etter Junibacken var det bare en liten spasertur bort til Skansen. En utrolig flott park med mye å by på. Mye trasking, men vel verdt det for å se på alle de nordiske dyrene. De er minst like kult å se Elg og Bjørn, som Tiger og Løve synes jeg.
Vi spiste svenske kjøttboller og pannekaker i parken, og etter et bedre måltid sovnet Heine og fikk ikke med seg et eneste dyr. De ble is, godterier, sukkerspinn, kringler med sukker på, ja jeg vet ikke alt på oss andre. Parkene er skikkelig pengesluk, men så er man jo på ferie da! Bildene i dag er hastverks bilder, jeg var tom for strøm og fortet meg for å spare lengst mulig. Etter ca 50 bilder var kameraet svart! Ganske mørkt inne på Junibacken og det var heller ikke lov å fotografere fra historiene. I morgen er det hviledag, da skal vi bare være i ro her på campen, vaske litt klær og kanskje på butikken å handle litt mat ;)



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar