torsdag 11. august 2011

Ripsgele

Planen i dag var å plukke inn rips til å lage saft. Jeg ble meget skuffet når jeg kunne konstantere at Trosten hadde vært å forsynt seg med alle synlige bær på hele busken. Typisk.... Jeg måtte dermed til å løfte på alle grener og krype inn i busk og kratt. Vi har en diger bærbusk som er innrammet i ugress!! Bær fant jeg, halvparten var umoden enda, derfor gele fremfor saft. Det ble litt over 3 kilo bær, da er det litt igjen her og der til små barne fingrer.

3 kilo bær blandet med 6 dl vann. 2 dl per kg bær. Kok i 30 minutter, sil i duk til det ikke drypper mere. Dette ble til ble til 1,5 liter saft som kokes opp på nytt og blir  blandet med  1,5 kg sukker litt etter litt! Kok til sukkeret er smeltet og saften tykner. Til slutt 10 glass med deilig ripsgele!  Husk å sterilisere glassene!

Dette er alt annet en lavkarbo, så for meg blir det til spesielle anledninger. Med godt er det uansett!














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar