torsdag 8. desember 2011

En flått historie

 om ei som aldri i sitt liv har sett en flått, men som likevel har blitt bitt av en . Litt urettferdig siden mange jeg kjenner plukker av deg flåtter nesten daglig hele sommer halvåret.

En av grunnene til mitt frafall på bloggen er at hverdagen med både jobb og familieliv ble litt tøff når den kom i august. Ikke bare tiden, men orket er også fraværende. Jeg har siden oktober gått ned i 80 % stilling. Likevel er energien lav, mye influensa følelse uten influensa og generelt trøtt og lei. Spesielt søvnig når jeg kjører bil (skikkelig skummelt). Noen dager er jeg svimmel og kvalm. Hodepinen kommer lett. Jeg har også registret at jeg sliter mer enn normalt med hukommelsen, noe som er veldig plagsomt for meg.
Etter en stund slik uten å vite hva som er grunnen, føler man seg litt som en hypokonder og man blir litt lett deprimert. Hvorfor har jeg det sånn? Og hvorfor skal ikke jeg klare dette livet med jobb og familie liv når andre greier det? Hvorfor er jeg så sliten? Jeg har ofte tenkt at jeg må begynne å trene for å få mere energi, men så blir det med tanken.
Til slutt kontaktet jeg fastlegen min for å høre med han. Han foreslo nye stoffskifte prøver siden jeg slet med høyt stoffskifte halvåret etter Heine kom til verden. Vi utelukket også graviditet. Jeg konkluderte selvsagt med at det var stoffskiftet som plaget meg før jeg fikk svarene. Selvfølgelig, hva annet kunne det være? Jeg var livredd for at alt bare skulle være psykiske plager. Svarene kom og de var fine, altså ingen stoffskifte plager. Det var jo i grunn en positiv beskjed, men jeg ble likevel skuffet. Samme uken, i en samtale med ei på jobben, minnet hun meg om at jeg hadde et insektbitt på leggen i sommer. Jeg hadde fortalt dette til henne i løpet av høsten. Dette skulle jeg jo dra til fastlegen med innen 3 mnd etter bittet. Det var for å ta blodprøver for å utelukke smitte fra flått bitt. Jeg var på legevakten i  Ski på Østlandet i sommer grunnet infeksjon i bittet. Jeg så aldri hva som bet, men jeg hadde en stor blålilla sirkel på leggen som hovnet veldig opp. Jeg var da redd for at det var flått, men det var for tidlig å si noe om det da.. Det kunne like gjerne være allergisk reaksjon på mygg.  Jeg fikk penicillin og hevelsen gikk ettervert ned. Tenkte noen ganger på at jeg skulle dra til legen når vi kom hjem, men så var det glemt. Jeg har merke etter bittet på leggen enda faktisk. Vel, det bar tilbake til fastlegen og fortelle om dette og ta nye prøver. Etter en liten uke fikk jeg vite at frykten min stemte, det var mest sannsynlig flått bitt, jeg har iallefall antistoffer på borrelia i blodet. Man kan ikke si om jeg fikk det i sommer, eller om jeg har hatt det i noen år. Jeg har vært sliten en god stund tilbake og hatt et veldig stor søvnbehov, men det har liksom vært normalt siden jeg har fått 3 tette barn og alt som det medfører seg. Noen er bare mer slitne enn andre. Akkurat etter fødslene har jeg uansett vært på topp, da lever man i en veldig hormonell verden. Lykkerusen over å bli mor overgår alt det andre.
Så der står jeg nå. 14 dager med antibiotika kur,så vet jeg ikke mer. Men, det er veldig godt å endelig vite og kanskje komme nærmere en forklaring. I skrivende stund har jeg en ny nedtur, har følt meg ok en stund men i dag sa det stopp. Vil så gjerne, presser meg for å dra på jobb, ender med skikkelig kvalme, svimmel og skjelvinger i hendene. Kjente der var på tide å få skrevet litt, det er ofte god terapi...Men uansett har jeg nok vært heldig og jeg skal finne mere ut om hva slags borrelia smitte jeg har, noen blir jo veldig syke. Jeg har plager som jeg lett lever med, de gjør at sofaen er god å ha, men jeg trenger som regel ikke å legge meg på et mørkt rom selv om jeg mange ganger har lyst. Det er litt som å ha en skikkelig hangover som ikke gir slipp..
'

Jeg hadde ikke den karakteristiske ringen rundt som er typisk for flått bitt, men sirkelen utvidet seg litt dag for dag. Dette bildet er tatt etter jeg har begynt med penicillin. Med rask behandling etter bittet øker man sjansen for å bekjempe borrelia bakterien. I følge min lege fikk jeg feil medisinering i sommer. Jeg fikk betennelse nedsettende og allergi tabeletter i stedet for noe mot borrelia smitte. Men hva er sjansen for å få borrelia og borreliose? Det er jo ikke slik at alle flått bærer bakterien, det er kun noen få. Jeg har vært svært uheldig.

1 kommentar:

  1. HUfff, det er ikke noe særlig :( Storebror her i huset fikk en flått, men pappaen fikk tatt den ut ganske fort så vi fikk heldigvis ikke noen men av den...

    Goood bedring til deg :) Og god helg <3

    SvarSlett